Categoriearchief: Forel

Binden met Henk van Diesen.

We hadden Henk van Diesen van de Flympf uitgenodigd om deze bindavond te verzorgen. Omdat hij de vrije hand kreeg viel zijn keuze op 4 van zijn 10 meest favoriete vliegen. Zoals Henk zelf aan gaf dienen zijn vliegen aan 3 criteria te voldoen te weten: niet te duur aan materiaal, eenvoudig te binden (mag niet te veel tijd kosten) en ze moeten vis opleveren!

Als eerste was een emerger aan de beurt met op het onderste deel van de haak pauwenoog, een vleugen van glimmende witte yarn welke was voorbehandelt en daardoor goed drijft en als thorax ruige wat glimmende dubbing. De tweede was een geel wormpje waar geen ruisvoorn van af kan blijven. Deze was gebonden op een “sedge haak” met daarop 5 kraaltjes waar tussendoor gele struisvogel werd gebonden. Het moeilijkste was hierbij de kraaltjes op de haak te krijgen, het werd er zelfs stil van!

De derde vlieg was een klassieker, de Montana nimf. Deze bestond uit een staartje van een zwarte hackle veer, een body zwarte chenille, een thorax van geel/groene chenille waarom een grote zwarte hackle veer wordt gewikkeld welke aan de bovenzijde kort werd geknipt zodat de overgebleven zwarte seniel er dubbel als wingcase overheen gebonden kon worden. Het was een forse nimf waar veel verschillende vissoorten wel raad mee weten.
De vierde en tevens laatste was een half body midge aan de beurt. Hierbij hangt de haak vertikaal in het water, en is alleen aan het bovenste deel bedekt met zilveren glimmende kerstboomversiering met daarboven een pauwenfiber en als laatste een klein veertje van een spreeuw. Het is dus eigenlijk een klein vliegje op een grotere, aan de onderzijde kale haak. Hierdoor is de inhaking beter dan bij een kleine haak.

Henk bedankt, het was hard werken om 4 vliegen te binden (waarvan de meeste 2 keer), maar erg leerzaam en gezellig. Graag nodigen we je nog een keer uit voor de resterende 6 vliegen!

Vissen op de Kyll.

Omdat het een behoorlijk stuk rijden is naar Gerolstein (206 km vanaf Valkenswaard) vertrokken we om 7uur vanaf de carpoolplaats. Het was niet druk op de weg, maar de omleiding in Duitsland waarbij een behoorlijk gedeelte snelweg was afgezet maakte de rit nog langer. Omdat we met 8 personen waren hadden we een paar dagen van tevoren het gedeelte bij Lissingen en het standsdeel al gereserveerd. Hierdoor wisten we zeker dat we allemaal konden vissen omdat er maar een beperkt aantal vissers per gedeelte worden toegelaten. Na het kopen van de vergunningen voor Euro 18,- per persoon konden de waadpakken aan en gingen we te water. Het was nog wel wat fris, en het viel niet mee de vissen te verleiden met de droge vlieg.

Tijdens de lunch welke was verzorgd door het bestuur bleek dat iedereen al van de nul was. Na de heerlijke broodjes konden we niet wachten om verder te vissen. Ondanks de zon waren er weinig vissen aan de oppervlakte aan het azen daar waar we wel wat insecten zagen? Het was dus echt zoeken en op veel plaatsen werpen. Wat opviel was dat er eigenlijk geen vlagzalm gevangen werd, eigenlijk maar 1 op de hele dag. Het waren dus die dag allemaal forellen welke varieerde in lengte van 15 tot 35cm. De gevangen forellen zagen er erg gezond uit, dus zeker niet te mager. Om te kunnen gaan dineren gingen de waadpakken uit en reden we samen naar een eenvoudig restaurant. Het eten stond snel op tafel, was lekker en nog betaalbaar ook, dus wat willen we nog meer? (veel vis vangen.) Na nog een radler of echt biertje gedronken te hebben gingen we weer naar het water in de hoop in de avond nog even goed te kunnen vangen. Er waren op sommige plaatsen wat meer vissen aan het azen, en dus ook te vangen, maar echt veel was het niet. De meeste hadden die dag tussen de 10 en 20 forellen gevangen, alleen Hans die op zijn eigen water had gevist waar pas forellen waren uitgezet had echt veel gevangen. Al met al een gezellige vistrip waarbij iedereen zijn visjes had weten te vangen.